Sykling er, som tidligere nevnt, de små detaljenes idrett. Dyktige syklister bruker mye tid på å sette opp sykkelen sin for maksimal effektivitet og kjørbarhet.
Setet skal være vannrett.
Setet på en cross country sykkel skal være vannrett. En liten vinkling framover gjør at du lett sklir fram mens du sykler. En liten vinkling bakover gir på sin side lett smerter i dine edlere kroppsdeler. Vær nøyaktig!
Juster bremsehendlene etter dine hender.
Standard oppsett på bremsehendlene passer de med store hender. Har du små hender kan du med fordel justere hendelen slik at den kommer nærmere styret. Dette gjør du ved å skru på justerskruen på bremsehåndtakets framkant. Husk at wiren må slakkes noe for at hendelen skal kunne justeres lenger inn.
Sett opp bremsehendlene med korrekt vinkel.
For at bremsehendlene skal være lette å få tak i både ved stående og sittende sykling er følgende vinkel et godt utgangspunkt: Løsne skruene som fester bremsegrepene til styret. Vinkle de slik at de er omtrent midtveis mellom vann- og loddrett i forhold til styret. Sett deg på setet og prøv om du lett får tak i hendlene. Reis deg opp og prøv det samme fra en stående posisjon omtrent som om du sykler ned en bratt bakke. Når du bremsene greit fra begge posisjonene er du på rett vei.
Stram bremsewiren korrekt.
Juster bremsewiren med ankerskruen på selve bremsen slik at mikrosjusteringen i strømpeholderen på bremsegrepet er skrudd omtrent midtveis ut. På denne måten har du enda mulighet til å etterjustere klosser som slites i et langt løp. Samtidig har du muligheten til å slakke wiren helt ut om du skulle få et kast i felgen som gjør at klossene subber på felgkanten.
Ikke la klatregrepene peke rett opp.
Mange syklister bruker klatregrep for å sykle raskere. Riktig vinkel på grepene er omtrent samme stigning som styrestemmen din gir. Veldig aggressive syklister kan velge en enda flatere vinkel, mens syklister som sykler rolig kan velge en noe brattere vinkel.
Bruk en dråpe Lock-Tite på alle bolter som kan løsne.
Bruk en dråpe Lock-Tite eller tilsvarende gjengelås på alle bolter som kan skru seg opp. Både landeveis- og terrengsykling gir sykkelen mye vibrasjoner som lett kan føre til at selv viktige festebolter skrur seg opp. Eksempler på slike er boltene i styrestemmen, flaskeholderen, seterøret, gaffelkronen, girskiftere, bremsehendler, kjede- og krankgir o.s.v. Bruk mild gjengelås, ikke et lim som gjør det umulig å løsne bolten senere…
Fest styreholkene skikkelig.
Styreholker som løsner ute i terrenget kan rett og slett være livsfarlig. Det aller beste er å kjøpe ODIs holker med låsing. Disse sitter knall uansett hvor mye du vrir på holkene mens du sykler. Ellers kan det være en god løsning å feste holkene ved å spraye en liten dose hårspray inn i holken før du skyver den inn på styret. Gi holkene så en dag til å tørke.
For holker som løsner uansett hårspray kan det være en ide å bruke en tynn ståltråd rundt holken innerst mot girskifteren. Før ståltråden rundt grepet og stram den ved å surre endene rundt hverandre til tråden er tilstrekkelig stram til å holde grepet skikkelig. Klipp av overskytende tråd.
Diverse sjekkpunkter
Klossene skal selvsagt ligge rett an mot felgsiden uten å slites unødvendig skakke, mens alle girene skal treffe perfekt uten skraping og hakking. Videre skal kjedet være korrekt smurt. Lufttrykket i dekkene skal være etter produsentenes spesifikasjoner og det terrenget du kjører i.