«Hva skal du bruke sykkelen til?»
Dette er gjerne det første spørsmålet du får fra betjeningen når du kommer i butikken på jakt etter ny terrengsykkel.
Svaret kan virke opplagt. Grunnen til at vi spør, er at det fins så mange ulike typer terrengsykling og ditto mange typer terrengsykler. Akkurat som ski: Det fins lette, raske racing-ski, topptur-/løssnø-ski, alpinski til preppa bakker o.s.v.
For at du skal få en så god sykkelopplevelse som mulig, med utstyr som passer til ditt bruk, er det viktig at du svarer ærlig på spørsmålet. Vi hjelper deg gjennom jungelen av ulike kategorier og sykkeltyper.
Først gjelder det å finne riktig hovedtype sykkel.
Er du av typen som primært sykler på grusveier og snille stier?
I så fall er trolig en halvdemper («hardtail») det rette for deg, altså en klassisk terrengsykkel med stiv bakramme og dempergaffel, oftest med 100-130 mm vandring.
Sykler i denne kategorien har normalt relativt bratt vinkel på styrerøret for kvikk styring. For de aller fleste er en slik sykkel også det opplagte valget dersom kjente, grusdominerte maratonritt som Birkebeinerrittet, Grenserittet eller Farrisrunden er årets store mål.
Er du imidlertid teknisk dyktig, kan en halvdempet sykkel også være riktig også i grovere terreng. Fordelene ved å velge en halvdemper er en kontant følelse med underlaget, lav vekt, kjapp respons, få bevegelige deler og relativt lite vedlikehold sammenlignet med en fulldemper.
Synes du i tillegg det er morsomt å søke mestringsfølelsen på stier med røtter og steiner?
Eller trives med startnummer på styret i løyper som har litt flere tekniske utfordringer enn rittene som ble nevnt ovenfor? Da kommer en fulldempet terrengsykkel til sin rett. Det samme gjelder om du normalt sykler mest på grusveier, men har for eksempel trøbbel med ryggen.
Mens en halvdemper kan sprette litt ukontrollert over hindringene, vil en fulldemper sluke ujevnhetene på en langt mer komfortabel måte. Bakhjulet følger derfor underlaget bedre med økt kontroll som resultat. Du kan sitte og tråkke i partier hvor du på en halvdemper må opp og stå for å la beina fange opp ujevnhetene.
Med fulldemper vil altså kroppen skånes for mye juling. Litt av den samme effekten har halvdempede terrengsykler med såkalte Plus-hjul (se nedenfor).
Fulldempere til rittbruk har oftest ca. 100–130 mm vandring foran og bak, og prioriterte egenskaper er lav vekt og effektivt tråkk. Slike sykler foretrekkes av aktive syklister til korte og intense rundbaneritt eller lengre ritt med mer krevende løyper.
Sammenlignet med en halvdemper vil ofte vekta gå noe opp (normalt ca. 0,5–1 kg). Likevel kan en fulldemper få deg både opp og ned kneiker som du normalt ikke klarer med en halvdemper. Selv om for eksempel Birken-traseen kanskje ikke krever en fulldemper, så tenk også på hva slags sykling du bedriver de andre 364 dagene i året.
Glem det du tidligere har hørt om at fulldempere gynger og at mye av kreftene forsvinner. En moderne fulldemper er svært effektiv også på jevnt, raskt underlag, siden demperne kan låses hvor det er ønskelig.
Sykler du utelukkende sti til vanlig, men synes det er gøy å være med i et ritt nå og da og derfor vil ha en lett, effektiv sykkel?
Da er det som kan kalles en fulldempet, sportslig stisykkel være riktig type for deg. Slike sykler er laget for røffere bruk i grovere terreng, har gjerne litt lengre dempervandring foran og bak (120–130 mm). Følgelig sluker de større ujevnheter på en bedre måte.
Sammenlignet med de ovenfor nevnte kategoriene har slike sykler litt slakkere vinkler for bedre kontroll i grovt terreng. For at de skal tåle mer er også vekta litt høyere enn på de mer ritt-orienterte fulldemperne, og dekkene er både bredere og med kraftigere mønster. Moderne demperoppheng sørger fortsatt for at også slike sykler effektivt kan tråkkes oppover. Rittvennlig stisykkel eller stivennlig rittsykkel? Du velger.
Er du i ditt ess på grov sti, og synes bortover og nedover er morsommere enn oppover?
Da er en fulldempet, grov stisykkel det rette valget. Grove stisykler kan også kalles topptursykler, da premien venter på toppen i form av lange og morsomme nedkjøringer på sti.
En grov stisykkel har gjerne omkring 150 mm vandring foran og bak, slake vinkler for roligere styring i grovt, slagete terreng, samt brede, grove dekk, bredt styre og svært kraftige bremser.
I tillegg har sykler i denne kategorien gjerne teleskopisk setepinne som via en styremontert bryter kan senkes i fart for bedre bedre skrittklaring og mer bevegelsesfrihet i bratt, grovt terreng. Ekstra store dekk kan kompensere for litt mindre vandring.
Hva er forskjellene mellom dyre og rimeligere sykler?
«Solid. Lett. Billig. Velg to», har en legendarisk produsent av rammer og deler i sin tid sagt om terrengsykler. Det er på de dyre modellene at utviklingen går raskest.
Sykkelgleden er ofte merkbart større på en dyrere sykkel, da en dyr sykkel ofte oppleves som kvikkere og mer komfortabel enn en rimeligere utgave. Det er ikke slik at en toppmodell nødvendigvis tåler mindre enn en rimeligere sykkel.
Husk imidlertid på at de letteste og raskeste modellene er laget for små, lette og teknisk dyktige syklister på verdenscupnivå, og med egne, proffe mekanikere. Slike syklister kan tillate seg å bruke superlette deler.
Hvis du er en tung og sterk syklist, vil du kunne oppleve at for eksempel hjul og krank flekser for mye. Da er det lurt å akseptere en noe høyere vekt for økt stivhet.
29er kontra 27,5?
For få år siden hadde nær sagt alle terrengsykler 26″ hjul. Nå er denne hjulstørrelsen tilnærmet død, og såkalte 29ere har vært klart dominerende de siste årene.
Den økte hjuldiameteren gir en langt snillere treffvinkel mot hindringer. Dette gir større flyt og mestringsfølelse i terrenget.
Enkelte mindre ryttere kan innvende at en 29er og dens store hjul rett og slett kan bli litt mye sykkel å håndtere, særlig i krappe svinger. En av dem er 173 cm høye Nino Schurter, som i et tiår har vært en av terrengsyklingens absolutt største stjerner med alle sine VM-titler og verdenscuptrofeer.
Foran 2012-sesongen fikk Schurter Scott-fabrikken til å lage en Scale med hjul med en slags mellomstørrelse: 27,5″, også kalt 650B. Schurters nye sykkel fikk enorm oppmerksomhet, særlig gjennom flere nye verdenscupseiere.
Allerede året etter kunne mange andre merker tilby modeller med denne nye hjulstørrelsen. Foran OL 2016 (som selvsagt ble kronet med gull) var imidlertid Schurter sentral i utviklingen av nye Scott Spark RC med 29er-hjul. Dette kan sies å være et tegn i tiden: I markedet merkes en dreining bort fra 27,5″ og en økt satsing på 29″. Selv grove sti- og endurosykler, som lenge har vært 27erens hegemoni, kommer nå i 29″ hjulstørrelse fra flere merker.
Om vi holder oss til den tradisjonelle halvdemperen: Hjulvekta er avgjørende for hvor kvikk en sykkel oppleves. Derfor vil gjerne en 27er kunne føles raskere enn en 29er, kanskje særlig ved fartsøkninger, i raske svinger og i motbakker. Er du teknisk dyktig, går det selvsagt an å kjøre fort også på sti på en halvdempet 27er, men i krevende terreng vil en 29er være et bedre og morsommere valg for de fleste. I utgangspunktet mener vi at 29er er det mest nærliggende for alle på 175–180 cm eller mer. Er du usikker, gjør du lurt i å prøve sykler med begge hjulstørrelser hos oss før du bestemmer deg.
Hvilke dekk skal du kjøre på?
Dekkene er sykkelens eneste kontaktpunkt mot underlaget, så det sier seg selv at valg av dekk er viktig for sykkelopplevelsen. Akkurat som det fins ulike sykler til ulike typer terrengsykling, fins det en mengde varianter dekk med ulike egenskaper til ulike forhold. Vi har til enhver tid en rekke aktuelle dekk inne på lager. Kom innom for å se utvalget og for å høre hva som kan passe til sykkelen din.
Kom og prøv!
Vi lar deg gjerne ta en aktuell sykkel på en liten prøvetur. Er du fortsatt i tvil, er det to ting du skal lytte til: Våre ansattes fagkunnskap og din egen magefølelse. Har du spesielle behov eller ønsker om personlig tilpasning av styre, sete, dekk eller annet, hjelper vi deg selvsagt med det også.