Spesialstrukturering blir gjort for å optimalisere glid på skiene. Sålene blir først slipt plane. Dette skjer under lave trykk og hastigheter slik at man får minst mulig ujevnheter under sålen.
Deretter blir den valgte struktur slipt inn i sålen. Struktur er da valgt for forskjellige føreforhold, eller dersom man har ett par ski, en “allround” struktur. Denne slipingen gir en ren og hårfri overflate som gjør at sålematerialet tar til seg maksimalt med voks (glider) og glir optimalt på det føret skiene er beregnet for.
Noe forenklet kan man si at på våtføre ønsker man å “føre (drenere) bort vann” og skape luft mellom såle og snø slik at man ikke får “sug” under skiene. På tørt føre derimot, ønsker man å produsere noe vann mellom såle og snø, som gir bedre gli på dette føret.
Det er mange variabler som skal passe sammen for å få frem optimal struktur for ett bestemt føreforhold. Dette medfører at reproduksjon av nøyaktig like strukturer er en stor utfordring for de som utfører disse operasjonene, selv med dagens datastyrte maskiner. Det krever derfor stor nøyaktighet og lang erfaring.
Strukturene har nå blitt optimalisert for enda bredere føreområder. Det kreves nå mindre forarbeid p.g.a. en enda finere overflate. Dette resulterer i enda bedre glid, spesielt ved skøyting hvor skien vil bli lettere å “føre”.
Innkjøringstiden for ski slipt hos oss er derfor minimal, samt at utviklingen i samarbeid med Olympiatoppen har ført til stadig bedre resultater slipeteknisk.